Kur 2 - Vecka 7

Jag ökade ju dosen förra veckan igen. Det var först sagt att jag skulle äta 50 mg/dag, men eftersom jag själv tycker att jag mår bra, och att jag vet att man kan äta 1mg/kg kroppsvikt så borde jag kunna äta 60 mg eftersom jag idag väger 60 kg (önskar det vore muskler, men det är tyvärr semestern som satt sina spår...) Läkaren sa att man har effekt om man äter 0,5 mg/dag och uppåt, så jag skulle alltså kunna äta 30 mg/dag också, men då blir behandlingen längre. Och det vägrar jag! Han sa även att man äter ännu högre doser än 1 mg/kg i USA, bara för att dom vill få så korta behandlingstider som möjligt. Eftersom man är livrädd för graviditeter under en Roakur. Jag frågade om man sett olika resultat på olika doseingar, vilket man inte hade. Huvudsaken var att man kom upp i sin maxdos (som jag inte kommer ihåg siffran på). Kuren tog bara olika lång tid och kroppen påverkades olika, med biverkningar och blodproverna. Så för att inte pressa kroppen för hårt så väljer man i Sverige den lägre dosen och äter lite längre. Men resultaten har visat sig vara detsamma.
 
Sen då..? Jag har semester från jobbet. I 3 veckor har det varit soligt och fint, jag har inte haft långbyxor eller långärmat på mej en enda dag! Vilket är helt underbart! Det betyder även att jag dagligen utsatt min hud för sol nu. Jag har blivit riktigt brun men inte bränd. Huden blir tunnare under en kur med Roaccutan så därför ska man vara försiktig i solen. Men, man skriver även ut Roaccutan i andra länder som Australien, där dom har värre sol än oss och i princip året runt. Så kan man bo där och äta Roa så kan man bo i Sverige och göra det samma under sommaren. Helt individuellt på hur man reagerar men ingenting som gör att man borde välja bort Roa. Absolut inte!
 
Vecka 7 då alltså... Hela 7 veckor med Roa. Vilket egentligen inte är någonting alls! Det är en lång väg kvar. Men ändå en bra bit påväg. Äter jag i 21 veckor så har jag kommit en tredjedel. Utan att lida. Utan att ha ont i kroppen (faktiskt!) och utan att känna mej deppig eller konstig på något vis. Och jag äter nu en dos som är starkare än förra året. Jag tappar håret (biverkan av A-vitaminet) och är torr om läpparna och huden. Han tyckte ju inte att jag såg torr ut, min läkare. Och jag känner mej fortfarande inte torrare än jag var då, även fast jag höjt. Han sa att man stänger av talgproduktionen till 90% med Roa. Och det gör man tidigt i en låg dos redan. Sen spelar det ingen roll om man äter 40 mg eller 80 mg/dag, produktionen kommer ändå vara avstängd till dessa 90%, inte mer. Så jag antar att jag inte blir torrare än såhär. Lovely! Näsan mår bra, ögonen är som vanligt. Inget är torrt eller irriterat.
 
Det jag känner nu, är att jag verkligen vill komma ur den här kuren! Jag vill verkligen ha ett till barn! Nu! Och efter avslutad kur så måste jag vänta minst 2 månader. Jag är riktigt glad att läkaren gick med på att höja min dos, så kuren i alla fall blir färdig tidigare än väntat. Men här hemma går vi båda och längtar efter syskon. Så även om kuren går bra, och jag inte alls störs av att äta Roa, så är resterande månader riiiiktigt långa! Och hur ska hyn bli efter nästa graviditet? Börjar skiten om igen då efter alla hormoner? Det återstår att se, men börjar skiten om då, då kommer jag få ett psykbryt på det här! Roakur nr 3 - fuck no!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback